Surah Yasin Ayat 82 Beserta Artinya

 Surah Yasin Ayat 82 Beserta Artinya

إِنَّمَآ أَمْرُهُۥٓ إِذَآ أَرَادَ شَيْـًٔا أَن يَقُولَ لَهُۥ كُن فَيَكُونُ

Arab-Latin: Innamā amruhū iżā arāda syai`an ay yaqụla lahụ kun fa yakụn

Maksudnya: Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: "Jadilah!" maka ia berlaku.

Isi-isi menarik berkaitan Surah Yasin Ayat 82

Perenggan di atas adalah Surah Yasin Ayat 82 dengan bahasa Arab, teks Latin dan makna terjemahan. Terdapat pelbagai isi yang menarik dari ayat ini. Terdapat berbagai tafsiran yang didokumentasikan dari banyak ahli tafsir mengenai kandungan Surah Yasin ayat 82, antaranya:

📚 Tafsir Al-Muyassar / Kementerian Agama Arab Saudi

Sebenarnya urusan Allah apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata, "Jadilah" dan ia akan menjadi, termasuk dalam hal ini membunuh, menghidupkan, membangkitkan dan mengumpulkan.

📚 Tafsir Al-Madinah Al-Munawwarah / Markaz Ta'dzhim al-Qur'an di bawah seliaan Syaikh Prof. Dr. Imad Zuhair Hafidz, profesor di fakulti al-Qur'an di Universiti Islam Madinah

82. Penciptaan dan generasi adalah perkara yang sangat mudah bagi Allah, jika Dia menghendaki sesuatu maka Dia akan berkata "Jadilah", maka terjadilah.

📚 Tafsir Al-Mukhtashar / Markaz Tafsir Riyadh, di bawah seliaan Syaikh Dr. Salih bin Abdullah bin Humaid, Imam Masjidil Haram

82. Allah menyuruh, jika Dia hendak melakukan sesuatu, hanya dengan berkata kepadanya, "Jadilah!" Jadi dia menjadi seperti yang Tuhan kehendaki. Termasuk di dalamnya apa yang Allah kehendaki berupa menghidupkan, mematikan, membangkitkan dan sebagainya.

📚 Zubdatut Tafsir Min Fathil Qadir / Syaikh Dr. Muhammad Sulaiman Al Asyqar, jurubahasa muda di Universiti Islam Madinah

82. أَن يَقُولَ لَهُۥ كُن فَيَكُونُ (Dia hanya berkata kepadanya: "Jadilah!" maka jadilah)

Maksudnya, jika Allah hendak melakukan sesuatu maka Dia akan berkata 'kun', tiba-tiba sesuatu itu telah tercipta tanpa perlu menunggu yang lain.

📚 Tafsir Al-Wajiz / Syaikh Prof. Dr. Wahbah az-Zuhaili, pakar fiqh dan tafsir Syria

82. Sebenarnya perintah Allah apabila hendak mencipta sesuatu hanyalah berkata kepadanya: Jadilah, maka berlakulah kejadian itu. Ini bermakna jika Dia menentukan sesuatu, Dia akan melaksanakannya dengan sangat cepat.

📚 Tafsir Ash-Shaghir / Fayiz bin Sayyaf As-Sariih, muraja'ah oleh Syaikh Prof. Dr. Abdullah bin Abdul Aziz al-'Awaji, profesor tafsir di Universiti Islam Madinah

Sesungguhnya telah menjadi ketetapan-Nya bahawa jika Dia menghendaki sesuatu, Dia hanya berkata kepadanya, "Jadilah!" Jadi, jadilah sesuatu itu!

📚 Tafsir as-Sa'di / Syaikh Abdurrahman bin Nashir as-Sa'di, pakar tafsir abad ke-14

82. Oleh sebab itu Dia berfirman, "Sesungguhnya perintah-Nya ialah apabila Dia menghendaki sesuatu," adalah perkataan nakirah (tidak terhingga) dalam konteks syarat, maka maknanya meliputi segala sesuatu.

"Kata sahaja kepadanya, 'Biarlah!' dan ia akan berlaku," bermakna: ia berlaku pada masa itu tanpa sebarang lag atau halangan.

📚 Tafsir Ibnu Katsir (Ringkas) / Fathul Karim Mukhtashar Tafsir al-Qur'an al-'Adzhim, oleh Syaikh Prof. Dr. Hikmat bin Basyir bin Yasin, profesor di fakulti Al-Qur'an di Universiti Islam Madinah

Ayat 81-83

Firman Allah SWT sambil memaklumkan dan mengingatkan tentang kekuasaan-Nya yang besar dalam menciptakan langit tujuh lapis dengan segala bintang di dalamnya, baik yang tetap mahupun yang beredar, dan bumi tujuh lapis dengan gunung-ganang, padang pasir, lautan, hutan dan apa saja yang ada di dalamnya. antaranya. dan memberikan petunjuk melalui ini yang menunjukkan kekuasaan-Nya, bahawa Yang Menciptakan segala yang besar mampu menghidupkan kembali tubuh.

Sebagaimana firman Allah SWT: (Sesungguhnya penciptaan langit dan bumi lebih besar daripada penciptaan manusia) (Surah Ghafir: 57) dan di sini Allah SWT berfirman: (Dan bukankah Tuhan yang menciptakan langit dan bumi itu berkuasa. mencipta sesuatu yang serupa dengannya?) iaitu serupa dengan manusia, kemudian Dia mengembalikan mereka kepada keadaan Dia memulakan penciptaan mereka dengannya. Pendapat ini dikemukakan oleh Ibn Jarir. Ayat ini sebagaimana yang difirmankan oleh Allah SWT: (Dan tidakkah mereka memperhatikan bahwa sesungguhnya Allah-lah yang menciptakan langit dan bumi dan tidak merasa keberatan untuk menciptakan keduanya, yang berkuasa menghidupkan orang-orang yang mati? Ya (sebenarnya) sesungguhnya Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu (33 )) (Surah Al-Ahqaf) dan di sini Allah SWT berfirman: (Sesungguhnya Dia Maha Kuasa. Dan Dia Maha Pencipta lagi Maha Mengetahui (81) Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya, "Jadilah!"

Firman Allah SWT: (Maka Maha Suci (Allah) yang di tangan-Nya berkuasa atas segala sesuatu dan kepada-Nya-lah kamu dikembalikan (83)) iaitu menyucikan, dan membersihkan dari kejahatan Dzat Yang Maha Perkasa, Dzat Yang Maha Perkasa yang terus menerus mengatur makhluk-Nya. Di tangan-Nyalah segala kekuasaan langit dan bumi, dan hanya kepada-Nyalah dikembalikan semua rasul. Kepunyaan-Nya semua makhluk dan segala sesuatu, dan hanya milik-Nya semua hamba dikembalikan pada hari kiamat, kemudian Dia memberi balasan kepada setiap orang sesuai dengan amalnya. Dia Maha Adil, Pemberi Nikmat dan Pemberi Pemberian. Maksud firman Allah SWT: (Maka Maha Suci (Allah) yang di tangan-Nya kekuasaan atas segala sesuatu) sebagaimana firman: (Katakanlah, "Siapakah yang di tangan-Nya kekuasaan atas segala sesuatu?") (Surah Al-Mu). 'minun : 88) dan (Maha Suci Allah yang di tangan-Nya segala kerajaan) (Surah Al-Mulk: 1) Apabila "al-mulk" dan "al-malakut" adalah sama, begitu juga dengan perkataan "rahmah" dan “rahamut”, “rahbah” dan “rahabut”, serta “jabar” dan “jabarut”. adalah alam roh yang menjadi pegangan majoriti mufasir dan lain-lain.

📚 An-Nafahat Al-Makkiyah / Syaikh Muhammad bin Salih asy-Syawi

Surah Yasin ayat 82: Allah maklumkan jika berkehendakkan sesuatu, Allah hanya perlu berkata "Jadilah" dan ia akan berlaku serta-merta tanpa halangan, maka dari sinilah bukti kekuasaan Allah yang tidak terhingga.

📚 Hidayatul Insan bi Tafsiril Qur'an / Ustadz Marwan Hadidi bin Musa, M.Pd.I

Ayat ini termasuk dalil bahawa mudah bagi Allah Subhaanahu wa Ta'aala untuk mencipta semula manusia yang telah mati.

📚 Tafsir Ringkas Kementerian Agama Republik Indonesia / Surah Yasin Ayat 82

Sesungguhnya urusanNya mencipta segala sesuatu itu amat mudah bagiNya. Apabila dia ingin mencipta sesuatu, dia hanya berkata kepadanya, 'Jadilah!' maka apa yang dikehendakiNya serta merta menjadi sesuatu. 83. Itulah Allah Yang Maha Perkasa. Maka, Maha Suci Allah yang di tangan-Nyalah kekuasaan penuh atas segala sesuatu di dunia ini. Dialah yang menciptakan, mengatur dan memeliharanya, dan kepada-Nya kamu akan dikembalikan. Kepercayaan kepada kekuasaan Allah akan timbul dalam hati jika manusia sanggup menggunakan akal fikirannya untuk memperhatikan alam semesta. [].



BACA JUGA : 4 Rekomendasi Buku Yasin


Tag : Surah Yasin
Back To Top